Tågluffen - Mostar

Efter att ha spenderat fyra dagar i Kotor begav vi oss på tisdagen den 7 augusti iväg mot Mostar i Bosnien. Det vi inte visste innan vi kom dit var att det inte gick några tåg mellan Kotor och Mostar så vi bokade in oss på en minibuss. Dock kom aldrig den och det visade sig att det blivit något missförstånd, så istället bokade bolaget en taxi åt oss som körde oss hela vägen till Mostar haha. Resan tog fyra timmar och när vi kom fram till Mostar undrade vi först vart vi hade hamnat egentligen..
Mostar såg vid första anblick väldigt öde och smutsigt ut om jag ska vara ärlig. Det kändes som om många av byggnaderna såg ut precis som de gjorde sedan kriget. Vi kom fram på kvällen och lägenheten vi hade bokat låg i ett vanligt hyreshus och det visade sig att vi skulle bo hemma hos en dam och inte själva som vi hade trott. Men oj så mysigt vi hade det hos henne! Hon kunde inte engelska så vi pratade via google translate hela vistelsen, men det funkade bättre än man kan tro haha. Lägenheten låg högst upp och hade en sådan vacker utsikt från balkongen!
Dagen efter vi kom dit åkte vi iväg på en utflykt tillsammans med damens son och en från Kina som också bodde där. Första stoppet var en liten fin by som jag inte tog supermånga bilder på.

Andra stoppet var Kravice Waterfalls som var sååå vackert! Vi tillbringade cirka tre timmar där med att bada i det helt klara vattnet och sola lite. Bosnien var det varmaste landet vi var i på hela resan och det var drygt 40 grader konstant så det var verkligen skönt att få svalka sig.

Tredje stoppet var Blagaj Tekke som var en helig plats för muslimer. Det var såå fint när huset speglade sig i vattnet men annars var det väl inte supermycket att se.

Dagen efter fick vi en guidad tur av tanten vi bodde hos i Mostar. Vi förstod inte jättemycket av det hon berättade eftersom hon berättade på bosniska haha, men en del lyckades vi tyda. Vi kollade in Stari most (den gamla bron) mitt i staden som var sååå fin! Vi fick även se många byggnader där de sparat skadorna från bomberna från kriget. Det tog verkligen på krafterna att tillbringa en hel dag med att promenera och kolla i små butiker i värmen så efteråt var jag ganska trött. Vi fick jättegod hemlagad bosnisk mat av hon vi bodde hos varje dag för typ inga pengar alls. Allt var så himla billigt i Bosnien, jag tror vi betalade 100 kr per natt hos henne.

Dagen efter det gick vi på ett museum om folkmordet i Bosnien. Så fruktansvärt hemskt men väldigt sevärt museum. Vi åkte även upp till ett berg och fick se en panorama utsikt av Mostar, så fint! Tidigt på kvällen skulle vi tagit en minibuss till Belgrad i Serbien men den var försenad så vi kom inte iväg förrän 22 på kvällen. Mostar var trots allt en fin liten stad, kanske inget ställe man åker och tillbringar en vecka i direkt men damen vi bodde hos gjorde i princip hela vistelsen, så himla gullig var hon!
Publicerat i Resor
#1 / / Josefine:

Så hiiiimla fint och mysigt det ser ut! Vill bara ut o resa när jag ser detta haha! :) <3