Polen, del ett

Klockan 4.45 på morgonen den 2 november tog jag och Malin en taxi in till tågstationen i Växjö. Tåget till Kastrup gick strax efter 5 och vi var såååå himla trötta. När vi kom fram till flygplatsen så åt vi lite frukost innan flyget gick mot Krakow. 
Flyget tog drygt en timme och när vi kom fram letade vi direkt upp en taxi och tog oss till hotellet. Det tog bara cirka 20 minuter så det var skönt. 
Direkt när vi fick tillgång till hotellrummet så duschade vi för vi kände oss så himla äckliga, haha. Rummet var för övrigt stort och fint, vi bodde högst upp och längst bort på hotellet kändes det som haha. Sen gick vi ut på stan och letade upp ett hamburgerställe vi hade läst om på nätet. Det skulle vara helt veganskt och hade fått bra recensioner. 
Det var verkligen sååå gott! Båda två valde en hamburgare fylld med rotfrukter. Rekommenderar verkligen det om ni ska till Krakow, restaurangen hette Krowarzywa. :-)
När vi ätit upp gick vi till Klädeshallarna som låg mitt på det stora torget i stan. Det var en stor vacker byggnad med massvis av souvernier i. Jag köpte min typiska souvernir som jag köper från varje land: en magnet haha, och Malin köpte jättefina handgjorda julkrubbor i trä. 
Efter klädeshallarna gick vi vidare till Mariakyrkan som också låg mitt på torget. Vi var inne en snabbis och tittade men man fick tyvärr inte ta foton inuti kyrkan. Men så vackert det var!
Vädret var ju inte det bästa på torsdagen så vi bestämde oss för att gå till den stora gallerian precis i utkanten av stan. (köpte även paraply på vägen dit då båda glömt ta med det) Sjukt stort ställe! Tre våningar med hur mycket affärer som helst. Vi var ju dock ganska trötta efter en lång dag så vi tog väldigt många pauser.
Vi fikade  bland annat detta under en av alla pauser, mums. Jag fick med mig en fin tröja därifrån annars blev det inga andra köp. När vi gått runt i några timmar tog vi en taxi tillbaka till hotellet. Vi vilade i några timmar och åt middag på hotellet för vi var för trötta för att gå iväg nånstans, sen somnade vi gott!
Publicerat i Resor