Albanien, del fem

På lördagen hade vi bokat ytterligare en utflykt med Apollo. Bussen kom ganska tidigt på morgonen och första stoppet var vid en fin utsikt över bergen.
Efter att alla hade beundrat utsikten ett tag så åkte vi vidare över bergen på slingrande vägar. Stopp nummer två blev vid ett café där vi tog varsin dricka och en vitchoklad-efterrätt.
När vi skulle åka därifrån gick det förbi en man som vallade massa söta får med, hihi.
Sen åkte vi vidare mot staden Gjirokastra. En jättemysig stad som var väldigt gammal. Första stoppet i staden blev till den förra diktatorn Enver Hoxhas hus. Han föddes och växte upp i huset och numera är det ett museum.
Guiden som var med oss hade växt upp i Albanien och han var så himla bra. Han berättade på ett både allvarligt och roligt sätt om hur det var att växa upp i det hårt styrda Albanien. De hade bara en tvkanal och där visade de hemska bilder på hur det kunde se ut i andra delar av världen och hur fantastiskt Albanien var som land för att manipulera folket. De fick rösta men det fanns bara en person att rösta på osv. Riktigt hemskt! Efter han berättat en del om diktatorns liv så gick vi runt själva i huset och tittade.
Efter det begav vi oss till slottet i Gjirokastra. Det låg superfint uppe på ett berg.
Utsikten därifrån var helt magisk!
Inne i slottet tog jag inga bilder för det var så mörkt, men det var fint och vår guide berättade att den sista personen som bodde i slottet var en prinsessa. När turiska styrkor kom och skulle ta henne tillfånga så hoppade hon ut genom ett fönster tillsammans med sin bebis och dog istället, därför är slottet döpt efter henne.
Sedan dess har slottets använts som fängelse i många år. Bland annat i dessa hålen på bilden satt de värsta fångarna och led i hettan. Nu för tiden är det istället ett turistmål.
Efter besöket på slottet åkte vi äntligen till en restaurang för att äta lunch. Vi var såå hungriga och på restaurangen skulle vi få smaka typiska albanska rätter. Vi hade beställt vegetariskt innan och vi fick bland annat grönsakssoppa, svamprisotto, risbollar och flera andra rätter. Vi höll på att spricka till slut för vi var så mätta haha, men gott var det! Till efterätt fick vi massvis med frukt och vi gick nöjda därifrån.
Efter maten fick vi tid till att gå runt i staden lite själva och kolla i affärer. Men tyvärr fanns det inte jättemånga affärer och de som fanns sålde exakt samma grejer så det gick ganska snabbt att titta igenom. Sen kom bussen och plockade upp oss igen och vi åkte vidare mot The blue eye.
The blue eye är en källa där vattnet är helt otroligt klart och också helt otroligt kallt. Jag stoppade ner handen i vattnet en gång och den domnade bort direkt, helt galet. Man såg hur djupt som helst och växterna på bilden här ovanför är under vattnet men det ser knappt ut som det. Den kallas för "The blue eye" på grund av i mitten av källan är det heelt klarblått och så djupt att dykarna inte har lyckats fastställa hur pass djupt det är. Kastar man en sten in i ögat så skjuts stenen rakt åt höger för det var så strömt. Så häftigt och otroligt vackert!
Det gick verkligen inte att fånga hur klart vattnet var även om jag verkligen försökte haha. Efter vi vart där och beundrat källan ett tag (hade velat stanna ännu längre) så åkte vi tillbaka mot Saranda. Det var verkligen en riktigt bra utflyktsdag! :-)