Indien del två

Efter en ca. 3,5 timmars hemsk bilfärd (chauffören höll på att somna typ 40 gånger bland annat) kom jag äntligen fram till Mathura och huset där jag skulle bo och blev uppmött av mina två kontaktpersoner. Min första reaktion efter de hade gått var att ringa mamma och storgråta, men tror alla känslor kom ikapp ifrån allt som hänt och att vara helt ensam i ett hus i ett främmande land första natten när det började skymma var inte jätteroligt, plus att värmen verkligen tog kål på mig, men det tar vi i nästa inlägg haha. Jag tog faktiskt aldrig någon bild på huset men kan ta en väldigt liten bild från amzungos hemsida.

 
Huset låg i ett såkallat "gated community", alltså stod det vakter när man körde in och det var stängsel runt om. Dock fanns det inte jättemånga hus för tror det var relativt nytt område och inte särskilt uppbyggt än. Vissa bodde ju i hyddor även fast det var innanför grindarna liksom. Dessutom kändes det inte som att det var speciellt inhägnat för det var mycket folk som gick omkring hela tiden och vad jag såg så satt mest vakterna och pratade och släppte in alla som ville in haha, men men.



På nedervåningen i huset var det ett vardagsrum med tv, telefon, soffa, fotöljer, böcker på olika språk, lite första hjälpen grejer och tre volontärrum med varsitt badrum. I volontärrumen var det antingen övervåningssängar eller enkelsängar och garderob i varje. På övervåningen var köket och 3 volontärrum till där man sov 3-4 personer, en balkong med tvättmaskin och en takterass där man kunde sitta om man ville.


Jag trivdes bra i huset, det enda negativa var att det inte fanns någon riktig ac. Det enda som fanns var en grej som var utanför fönstret i varje sovrum, en slags box med halm på alla sidor som man fyllde på med vatten varje dag. I den var det då en slags fläkt, så när man fyllde på med vatten och sen satte igång fläkten så sprutade den lite kallare luft med hjälp av vattnet.. Om det var 45 grader så sprutade den kanske så det kändes som 40 grader istället, dock blev man superkladdig av den pga vattnet så huden kändes helt klibbig. MEN, utan den hade jag inte överlevt första veckan helt seriöst så man fick stå ut med att vara klibbig. Förutom dom så var det takfläktar i varje rum men det hjälpte ju inte jättemycket att fläkta runt den varma luften. Så ja, det var väl det som var negativt helt enkelt.

Innanför grindarna fanns det några få kor och en hel del hundar som var ganska välmående och när jag frågade mina kontaktpersoner vad jag skulle göra med maten som blev över (slänger man det bara i soptunnan kommer det myror), så sa dom att jag skulle kasta ut det till hundarna vilket alla verkade göra, även till korna som ni ser här ovanför. På samma bild där kvinnorna matar kon så ser ni huset där mina kontaktpersoner bodde som jag umgicks med väldigt mycket under tiden jag var där, speciellt första veckan då jag var själv, världens snällaste människor verkligen! På den andra bilden ser ni en ödla, vilket det kryllade av i huset haha. Såg nog minst 25 stycken under dom 2 veckorna jag var där. Första gången skrek jag och grät en skvätt men sen var det helt lugnt, dock var vissa större än andra och de springer ju så himla fort haha.. ;-)
Publicerat i Resor