Att lida av en sjukdom som inte syns

Tänk vad många det finns som har ont av olika orsaker där ute men som inte kan förklara smärtan för ingen annan ser den. Jag har lidit av migrän och stark huvudvärk nu i över fyra års tid om inte längre. I gymnasiet hade jag ont i huvudet varenda dag, ibland var det bara lite på "min skala" eller hur man ska uttrycka det, för vissa som inte är vana med huvudvärk skulle säkert stannat hemma för den huvudvärken jag hade under mina bra dagar. Jag gick till skolan ändå för det mesta och kämpade på. Men jag är så trött på det nu. Det har varit såhär för länge. Det har minskat lite sedan jag slutade gymnasiet, nu är det kanske bara varannan dag jag har extrem huvudvärk och migrän har jag en gång i veckan. Varför just jag? Varför ska jag ha sådan värk att det känns ända ut i käkarna ibland och inte kunna röra mig för varenda steg jag tar dunkar som en hammare i huvudet? Varför ska jag inte kunna lyssna på musik mer än några dagar i veckan för varenda ton går sönder i mitt huvud? Varför ska jag behöva äta tonvis med tabletter bara för att orka gå till affären? Varför ska jag ha så ont så jag vill skjuta huvudet av mig? Varför just jag? Jag är tvungen att tacka nej till jobb för att jag har så ont och måste stanna hemma och ligga helt handlingsförlamad i sängen för jag har så ont istället för att hitta på något roligt som man egentligen vill. Det går ut över andra för jag blir så ledsen och arg över att aldrig kunna leva utan att ha ont. Känns som jag bara babblat hela inlägget nu men det jag vill få fram är att man aldrig vet vad som döljer sig under någons sura min eller trötta ansikte om du inte är medveten om personens sjukdom. Kanske lider denna person av migrän, fibromyalgi eller någon annan, för dig, osynlig sjukdom. Och du kan aldrig veta hur det känns för någon om du inte upplevt samma sjukdom själv så du kan heller aldrig säga "men så farligt kan det väl inte vara" om du inte upplevt smärtan som personen i fråga känner.

Ett långt inlägg utan någon riktig slutsats eller röd tråd. Jag vill mest bara säga att anledningen till att jag inte uppdaterar är för det här. Kan inte sitta vid datorn utan att få tårar i ögonen för det gör så ont. Nu ska jag fortsätta spendera min dag sängliggandes.
Publicerat i Livet
#1 / / Louise:

Vet inte riktigt vad jag ska säga. Lider med dig! Hoppas du hittar något som hjälper dig i längden.

Svar: Blev glad för din kommentar! <3 Det hoppas jag också :/
/ Emma