Kiev del tre

På lördagen gick vi upp tidigt för att göra oss redo inför dagen. Vi tog en uber till uppsamlingsplatsen och det tog cirka två timmar med buss att ta sig från Kiev till Tjernobyl och Pripyat.

När vi närmade oss Tjernobyl så stannade vi till vid detta vackra, men hemska monument. Det representerar de brandmän som dog när de gick in och släckte branden. Utan dem hade katastrofen blivit sjukt mycket värre. Så otroligt modiga!

Efter vi hade kört igenom säkerhetsspärrarna så kom vi fram till nästa stopp, originalskylten till staden Pripyat.

När jag har tänkt på Tjernobyl-katastrofen så har jag alltid tänkt att staden Tjernobyl var den enda som drabbades. Men staden Pripyat drabbades minst lika mycket. Det sjuka är att staden verkligen har tagits över av naturen. Träden växer genom asfalten, fåglarna kvittrar och alla vägar är nästan helt täckta av gräs.

Guiden vi hade var verkligen så bra! Förutom att berätta massvis om staden och förklara hur allt gick till, fick vi också se bilder från hur Pripyat såg ut innan katastrofen. Det gjorde det hela ännu sjukare!

Vi fick ju självklart se den omtalade nöjesparken också. Den stod klar precis innan katastrofen hände, så den hann aldrig öppna. Det var så märkligt att gå runt på ett nöjesfält där inga av attraktionerna hade använts och där träden och växterna växte överallt.

På området både i Pripyat och vid själva kärnkraftverket gick det omrking hundar. Vi fick berättat för oss att när städerna utrymdes fick inte husdjuren följa med (av någon sjuk anledning) och de som myndigheterna inte sköt ihjäl levde vidare här. Numera tar vakterna på området hand om dem och de var sååå mysiga!

När vi hade gått runt i Pripyat i flera timmar begav vi oss till kärnkraftverket. Så sjukt att tänka att det var här allting hände. Sarkofagen som de har satt över reaktorn kommer hålla i ungefär 100 år berättade guiden, sen har strålningen brutit ner den också. Vi åt även lunch där, samma mat som arbetarna äter. Det var inte supergott kan jag inte påstå, haha.

Sedan åkte vi till den ryska hackspetten, som användes i kriget mellan Sovjet och USA. Helt sjukt vilken hög byggnad! Sen kändes den extra hög bara för att den var så smal.

När vi kom tillbaka till Kiev så åt vi en god middag innan vi åkte hem till hotellet och sov. Dagen efter gick flyget hem strax efter frukost. En riktigt cool resa och även om det är sjuk katastrof tycker jag det var väldigt lärorikt att vara där. Det fick en verkligen att förstå hur pass mycket människan kan förstöra.