Tågluffen - Novi Sad

Efter en lång natt i en minibuss kom vi fram till Belgrad 6 på morgonen. Därifrån tog vi en buss till den lilla staden Novi Sad. Eller ja, lilla och lilla, det var tydligen Serbiens näst största stad men den var verkligen inte stor.
Första dagen strosade vi mest omkring på stan. Var så himla trött efter nattens bussfärd så gick lite omkring som en zombie haha. På kvällen åt vi en god middag innan vi la oss.

Dagen efter begav vi oss mot nationalparken som låg precis utanför Novi Sad, som var hela anledningen att vi just valt den staden. Men vi visste inte riktigt var vi skulle börja gå och bad dem i bussen säga till när vi skulle av och hamnade mitt i skogen. Där fick vi anvisningar om vilka markeringar i skogen vi skulle välja för att gå en "lagom" lång runda. Det slutade med att vi gick en hel dag i 40 graders värme utan mat förutom lite kex, frukt och vatten.

Efter två timmars vandring kom vi fram till ett kloster som låg mitt ute i ingenstans. Där tog vi en paus och kollade in kyrkan.

Sedan fortsatte vi vår långa vandring och såg bland annat en kyrka till på vägen.

Det sista vi såg i princip var detta fina monument som vi inte förstod vad det symboliserade för det fanns inte en enda skylt på engelska haha. Efter en lååång dag utan någon mat och knappt något vatten, med skoskav från helvetet och extrem trötthet så var vi i princip vilse. Vi hittade inte tillbaka till där vi startade rutten och därmed inte heller busshållsplatsen. Vi frågade många men ingen visste. Till slut när vi frågade person nummer 10 kanske så erbjöd han och hans mamma att skjutsa tillbaka oss till Novi Sad för de skulle ändå dit. Sååå himla snällt! Jag skulle faktiskt inte riktigt rekommendera Novi Sad, det var nog det enda "tråkiga" resemålet på vår resa, men det fanns inte så mycket att se eller göra och vi borde ha kollat upp lite mer exakt var i nationalparken vi ville vandra. Detta var den sista bilden jag tog i Serbien och morgonen efter begav vi oss med buss till Budapest!