Rösträtt.

Detta året är första gången jag får rösta. Det känns väldigt roligt med tanke på att jag ville rösta redan förra gången det var val, men har lugnt fått vänta på min tur haha. Nu är det iallafall dags! Vad ska jag då rösta på undrar ni? 

Jo, som ni kan se på bilderna här ovanför så vill jag ha ett regeringsskifte. Det finns många anledningar till detta, men främst för mig så handlar det om djuren. De har ingen egen röst så jag röstar för dem. Och Alliansen har visat gång på gång hur pass sjukt lite de bryr sig om djuren. Sen när jag gjort tester för ett bra tag sedan och nu blev jag vänster/miljöpartist varje gång, i andra frågor också vilket jag tyckte var lite roligt. Jag är för deras syn med att det inte ska finnas vinster i välfärden, jag vill inte ha euro vilket de inte heller vill, jag vill inte att betygen ska ner till lägre klasser vilket inte de vill heller, de har miljö i stort fokus vilket jag har med + massa mer. Så allt handlar inte om djuren, men det mesta gör det för mig. Jag vill ha en regering som vill ha bort pälsfarmar, som vill skärpa djurproduktion, förbjuda djur på cirkus, sträva mot ett samhälle utan djurförsök, göra vegetariskt till normen och ha köttskatt, satsa mer på kollektivt, lägger ner kärnkraften och köra förnybart, ha koldioxidskatt och som helst enkelt bryr sig om djur och miljö. Därför röstar jag bort alliansen denna veckan. 

Jag har velat länge mellan Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Det lutar just nu åt ett personval på Jens Holm i Vänsterpartiet, har läst hans blogg i 3 år nu som endast handlar om politik och jag tycker verkligen om honom. MP eller V blir det iallafall.
Utnyttja er rätt att rösta! Det är inte alla som får det. MEN, tänk efter när ni röstar och rösta inte på något parti ni knappt vet vad det står för. Kram. 
Publicerat i Livet
#1 / / Inte som alla andra.:

HEJA DIG! Jag hade planer på MP, men rösten föll slutligen på S. Ångrar mig lite nu då Löfvén kanske inte alltid är det längsta strået i stacken, men jag älskar Fridolin och sympatiserar med både MP och V. Bra val! Du är fin. Våga vägra alliansen. ;)

Svar: Åh men va glad jag blir att du iallafall inte la din röst på alliansen :):) håller med dig om Löfven men tycker ändå om honom mer än Reinfeldt! Massa kramar Hanna! Asså jag läser din blogg dagligen men ska bli bättre på o kommentera, blir ju själv så glad när du kommenterar på min <3 du är fin!!
/ Emma