Normal people are so weird


Jag beställde hem lite kläder ifrån nelly förra veckan och fastnade verkligen för den här t-shirten. Väldigt enkel men med ett tydligt budskap. "Normal people are so weird". Ett budskap som jag står bakom på väldigt många sätt som kanske inte många andra håller med om. 

Mest står den nog för att köttnormen är så stark i världen, men bara för att något går under kategorin "normalt", så betyder det inte att det inte är konstigt. Hur normalt är det egentligen att se en katt på gatan och vara helt emot att döda och äta upp den och inte tänka tanken att ens slå den, medan folk utan att ens tänka efter smäcker i sig en gris lätt som blivit mördad och kanske plågats hela livet, fast grisen har har exakt samma känslor som den där katten. Konstigt va?

Dels står det för alkoholnormen i Sverige. Jag dricker inte och har aldrig gjort och är väldigt emot. Alla tittar alltid förvånat på mig och säger att jag kommer göra det någon gång och undrar alltid varför jag inte dricker. Jag undrar istället varför du dricker? Kan du inte ha kul utan? Är du beroende? Tycker du om att förgifta din kropp? Ganska konstigt va?

Dels står det för folk som inte vågar balla ur och se livet med glimten i ögat. Jag själv har varit väldigt deprimerad och har fortfarande inte kommit ur det, men jag tar inte livet hur allvarligt som helst. Jag skrattar. Jag gråter. Jag kissar. Jag äter. Jag älskar. Jag hatar. Sen dör jag någon gång. Sånt är livet. De som springer runt och försöker imponera på andra, inte går sin egna väg, lever på att snacka skit eller kanske bara följer strömmen när man bara har ett enda liv är ganska konstiga. 

Så ja, denna enkla men fina t-shirt står för ganska mycket för min del. Jag är mycket hellre konstig än normal. Jag gillar den och ser du mig bära den så är jag extra stolt över att vara jag just den dagen. För jag är jag. Och jag är fantastisk. Det jag har insett under mina 19 år på jorden är att jag själv kommer före allting annat och att jag har lärt mig älska mig själv. Galet vad jag är unik. Precis som du.
 
Publicerat i Livet
#1 / / Emmy:

Skit snygg tröja och grym text! <3

Svar: <333 du är grym!
/ Emma

#2 / / Thea:

Gillar också den där typen av budskap!
Ang. det med alkohol tycker jag det är så himla fascinerande. Jag dricker, men inte ofta. Jag kan absolut gå på fest nykter. Ibland blir jag alldeles för full, ibland dricker jag bara en cider, ibland ingenting alls. Men jag stör mig verkligen på att folk tycker det är konstigt att en inte dricker. Speciellt om en kommer nykter på fest. Om en är chaufför eller ska upp och jobba kan det vara okej, men att någon FRIVILLIGT väljer att vara nykter?! Nej det går ju verkligen inte för sig.

Jag har en teori om att många (inte jag - jag respekterar vilka val folk än gör förutom om de utgör direkt livsfara för någon) är obekväma med att någon är nykter på fest för att de vet att om de då "gör bort sig", så kommer det inte bara vara ett dimmigt minne för alla dagen efter. Det känns som att de tycker att nyktra personer kan "se och minnas lite för mycket", om du förstår vad jag menar.

Och precis som du skriver, det är så konstigt att det inte ifrågastätts åt andra håller - varför dricker du? Enda gången det är lite konstigt är ju om en har filmkväll och det istället bara är en person som dricker.

De allra flesta normer är ju bara så himla knäppa.

sv; Visst? Ja, det år en favorit hos mig med! :)

Svar: Va kul att du tog dig tid att kommentera en sån lång kommentar :) Ja men precis, jag har inget direkt emot att folk dricker, så länge de inte trackar ner på mig bara för jag inte dricker. Haha ja, det var en ganska bra teori, kan nog stämma i många fall! Ja precis. Normer är till för att ifrågasättas oftast! :) Kram!
/ Emma