Gymnasiet.

Att välja rätt kurser till individuella val och programfördjupning i gymnasiet kan vara riktigt svårt. O ena sidan vill man kanske ha något som kan vara bra att ha när/om man läser vidare, o andra sidan vill man gärna läsa den där "meningslösa" kursen som du inte vill bli något inom utan bara tycker är kul. Hur ska man tänka? Jag tycker till 100% att man ska välja det som är roligt. Jag tycker inte man ska välja en matte kurs trots att man hatar matte och förmodligen kommer dra sig för att gå till den lektionen varje eviga vecka, bara för att det kan vara bra i framtiden. För det första - vi lever just nu. För det andra - den kursen går alltid att läsa till sedan, och det kanske t.o.m kommer vara undre bättre omständigheter då man slipper 10 andra kurser samtidigt.

Ett av mina individuella val jag valde var Filosofi. Jag har inte ångrat det en enda sekund. Även om jag inte fick så bra betyg i första kursen i höstas och var ganska ledsen över det så gav det ändå mig otroligt mycket. Jag har aldrig någonsin känt "åh fy va tråkigt med en filosofi lektion nu", utan jag är alltid taggad på vad man ska få lära sig för något nytt idag. Jag älskar att tänka efter och ta reda på vad man tycker i olika filosofiska ämnen och gräva djupare i sådant man inte annars tänker på. Jag har även haft turen att ha den bästa läraren någonsin. Han är så pedagogisk och lär ut bättre än någon annan lärare jag någonsin haft och dessutom är han så rolig så har nog inte gått en enda lektion med honom utan att jag skrattar (har honom i psykologi med).

Filosofin fick mig att gå till skolan när jag helst ville ligga i sängen hela dagen. Den fick mig att få en stund på dagen då jag har roligt i klassrummet och lär mig sådant jag verkligen vill lära mig, och det är så värt alla stressiga kvällar där man försöker få ner sina tankar till en uppsats. Den ger mig kraft att orka med alla tråkiga lektioner.

Det här inlägget blev mycket längre än jag hade tänkt mig, men jag vill iallafall komma fram till att det är mycket mer värt att välja en kurs man tycker är rolig utöver sina obligatoriska kurser, för man är värd att ha lite kul om dagarna. Åtminstone 1 kurs man har ska vara givande, intressant och rolig. Det slår alla betyg i världen.
Publicerat i Livet